Sual: Mekruh Olan Oruçlar Nedir ve Kaç Kısma Ayrılır: 
Cevap: Mekruh olan oruçlar tahrimen mekruh ve tenzihen mekruh olarak iki kısımdan oluşmaktadır.

  • Tahrimen mekruh olan oruçlar şunlardır:

Hanefi mezhebine göre: Ramazan ayının sonunda olan bayramın 1. Gününde tutulan oruç ile Kurban bayramının 4. Gününde tutulan oruç mekruhtur.

Şafi mezhebine göre: Yukarıdaki günleri oruçlu olarak geçirmek haramdır.

Hanefi Mezhebine göre: Bir bayanın eşinden izin almadan nafile oruç tutması mekruhtur.

Şafi Mezhebine göre: Bu bayanın izinsiz olarak tutması haramdır.

Yukarıdaki iki hüküm yani Hanefilere mekruh olması ve şafilere haram olması nafile olarak tutulan oruçlar içindir. Yoksa eşi, bayana farz veya vacip olan orucu tutmasına karşı gelemez. Karşı gelmek istese bile bayanın bu hususta eşine uymaması gerekir. Şöyle ki Allah Teâlâ’ya karşı gelinen durumlarda hiçbir kişiye itaat edilmez.

  • Şek gününde Ramazan orucuymuş gibi bu niyetle oruç tutmak.
  • Tutulması tenzihen mekruh olan oruçlar:

1- Hanefilere göre: Sadece Aşure gününü oruçlu olarak geçirmek mekruhtur. Şafi Mezhebine göre ise mekruh değildir.

Not: Aşure güne Muharrem ayının onuncu günüdür. Kişi aşure günü oruç tutmak istiyorsa o günle beraber bir önceki gün veya bir sonraki gün ile beraber tutmalıdır. Kısaca aşure günü oruç tutma şekli şekildedir:

Doğru: Muharrem ayının dokuzuncu ve onuncu günleri oruç tutmak.

Doğru: Muharrem ayının onuncu ve on birinci günleri oruç tutmak.

Yanlış: Sadece Muharrem ayının onuncu gününde tutmak. (Bu yukarıda da anlatıldığı gibi Hanefilerde mekruh, şafilerde ise mekruh değildir.) Kaynak: (Nihaye, 3/207)
2- Sadece cuma veya cumartesi günlerini oruçlu olarak geçirmek.
3- Nevruz gününü oruçlu olarak geçirmek. (Şafi mezhebinde mekruhiyet yoktur).
4- Vücüdün kaldıramayacağını (zayıf düşeceğini) bilerek Hacdakilerin Arefe gününü ve Zilhicce ayının sekizinci gününü (terviye) oruçlu olarak geçirmek.
5- İftar edilmeksiniz artarda iki günü oruçlu geçirmek.
6- Ücret karşılı çalışmakta olan bir işçinin patronunun yani işverenin izni olmaksızın nafile oruca niyetlenmek.

Bâhiš Muhammed

Araştırmacı Yazar

Yorumlarınızı bekliyoruz...